文:法吾德

衝呀!

Sem break之前,大家忙住做唔同科嘅paper,每份都好辛苦咁嘔幾千字出來交差。要做紙的豈止你地?各間大專院校都要交一份萬幾字嘅paper,題目係2012-15三年計劃書(2012-15 Academic Development Proposal)。呢份paper係決定院校響嗰三年會得到大學教育資助委員會(UGC)幾多撥款。今次題目有啲唔同,咁啱撞正三三四新學制,所以應該比以往要寫多啲,又難寫啲。要UGC俾高grade,去獲得最多教育資源,二月中就係死線。

有齊晒資料晌手,望住Marking寫

在上年七月、九月、十月,UGC同各間院校行政人員開過唔少會,商討成個大專教學嘅未來發展方向,重討論埋條題目點set,但最後點出都係UGC決定架啦,循例問一問姐。而家有兩份野,一份係寫俾大專院校的Start Letter,相當於paper的題目,附件更包括marking scheme。另一份文件係UGC向大眾公開有關香港整個高等教育未來發展方向嘅報告[1]。

院校要做嘅,就係刨熟《報告》,盡量喺ADP入面寫多啲配合UGC提出的建議。同埋要對住Start Letter入面寫住嘅ADP評審準則。今次份題目要答嘅部分都幾多,其中有一啲部分幾值得大家去注意。

必答題:人力資源需求

其中一個就係強調香港嘅大專體系必須滿足本地人力資源需求,所以明明講緊全部學位課程(First Year First Degree, FYFD)都要交6%學額[2]出黎撈亂俾咁多間院校bid返去嘅時候,一啲科目好似社工、教師,同醫學治療相關(今期將法律學科剔走)都唔駛交出黎,即係話一定唔會減學位,重可能會有得加添。

之不過,係咪咁做就可以完全解決人力資源嘅需求呢?其實又唔肯定。社會一直都吹風話護士好缺人手,而現時年年都有約五百幾個護理學嘅同學仔畢業,雖然未滿足到人手需要,但純粹加學額又係咪就可以解決到現時因人口老化引致 嘅醫療系統人手短缺嘅需要呢?護士工時長、複雜嘅晉升制度,令到唔少在職嘅護士萌生去意,近年護士嘅流失率有明顯上升嘅趨勢[3],加劇左護士荒嘅情況。有人形容護理前景好,想話吸引年輕人入行,但就算多左人被「前景好」呢個假象氹左去讀護理,最終佢地都會認清事實,離開嗰行。增加嗰科嘅學額固然可以令到人手輸出增加,但若果嗰行嘅制度本身存在缺陷,咁加多多學額都難以應付到。直接實行一啲措施去挽留人手可能重有效。

另一個唔會被減學額嘅係教師教育,政府係咁殺校,又唔肯推行小班教學嘅情況下,教師嘅需求有幾大呢?雖然份題目就冇講係邊一個階段嘅教師,但中學教師明明就係日日驚住被人開刀,點睇都見唔到有迫切嘅人力資源需要喎!定係講緊嘅教師係指補習老師呀?

Part2:角色分工

除此之外,UGC要求院校要份ADP清晰咁講到自己在專上教育呢個整體入面嘅角色。言下之意就係要院校專注發展某啲學科令到資源唔會重疊,可以用得更加有效。

不過,其實幾搵笨。某啲院校早早在某幾科已經開始發展,在個個領域上都已有所成績,順理成章嗰間院校一定會專注響果啲學科上。咁講到分工,只容許得一間院校去辦嘅時候,其他院校就因為遲起步,做得冇咁好,就無法獲得資源去加強發展嗰一科嘅機會,甚至會被削資。有人會話咁咪開啲新課程囉!的確係,不過要開新課程要講得清楚啲支持論據之餘,又要盡量避免UGC覺得係一啲「吸引眼球」嘅課程,簡直係開新又唔係,做返舊嗰啲又做得唔夠人地好,進不可攻,退不可守,令到一啲弱勢少少嘅院校永無發圍之日。UGC,你好很狠!

UGC如何MARK份ADP?

份ADP會分四個範疇去睇,佢地係「策略」、「教與學」、「高等學問」同埋「社會聯繫」。評核嘅第一步就係跟進返間院校先前嘅表現先,睇下做唔做到上一期份ADP入面講嘅野,如果做得齊,做得好自然對今期有印象分加。

「策略」部分係講返院校點去朝自己嘅角色去做返相應嘅措施,譬如以乜嘢教學方法去處理唔同學科需要;「教與學」主要睇返教學嘅質素,即係點評估學生嘅表現嗰類野;第四個範疇有啲怪,名目係社會聯繫,括住文化同商業。但一睇入面啲細節,竟然係講點樣同僱主合作做研究。關於文化方面,只有一段仔話院校有責任令到知識得以保存同傳承,要包響ADP度寫。

第三個「高等學問」有關大專做研究個部分就好有趣,UGC認為研究嘅撥款要多啲競爭,呢個牽涉到研究生的課程嘅側重點。「表現好」嘅研究就會得到更多資源,好似好天公地道,但我地知道「表現好」嘅意思大多係指響知名嘅學術期刊多登論文,而知名嘅學術期刊多數以外國為主。研究要得到期刊嘅青睞,就要做一啲吸引佢地目光嘅研究,即係要做啲能夠有好大影響力嘅嘢先至得。但嗰啲宏大嘅研究成果同知識,往往未必可以好直接咁應用返響本地。咁唔係好奇怪咩?咁算係有效利用資源咩?

改卷員UGC撈過界

份ADP五月就會出grade,到時就知道邊間院bid到多啲學位,攞多啲撥款返歸。當然有人歡喜,有人愁,但邊間歡喜邊間愁大家心知肚明。反而值得注意嘅係,明明UGC係「一個非法定的諮詢委員會,負責就香港特別行政區各高等教育院校的發展及所需經費,向香港特區政府提供意見」,做諮詢同俾意見之嘛。而家佢咁set題目,咁訂大專教育發展方向,咁用撥款去拑制院校,係咪真係對香港好先?唉,唔怪得恒商要搞私立大學啦!

=====
[1]《展望香港高等教育體系──大學教育資助委員會報告》2010年12月,大學教育資助委員會
[2]嶺南大學為4%,因嶺大早前宣佈會把其開辦的課程減縮。
[3] 今年醫管局護士流失率創過去3年新高,截至今年8月,年度流失率達5.3%,較去年的4.1%增加1.2個百分點http://www.hket.com/eti/article/c57ca205-19b8-4bac-97ab-e0686a8c3da6-178372?category=facebook

///////////////////////////////////
考題一覽

1.大類招生也是要點之一,被說成院校收生的大趨勢,應該採取。然而這個收生方法及其課程的設計會出現大量的負面影響,相關的討論可參考《中大學生報》十月號。

2.本科生只可超收20%(4%本地,16%非本地),研究生則可超收40%,但超收的不可作為申請更多撥款的理據

3.政府承諾會把學位課程(FYFD)由現時14,500個增至15,000個,而在2012年度,則有30,000個,因為當時有三三四新學制和舊制的中學畢業生同時升學。新增的500個學額中,120個會分配至教育學院,其餘的由UGC去決定,但以人力資源需求為優先考慮。

4.新高中的畢業生,將會在大學學習四年,對於院校在資源的分配上,與現時三年制截然不同,新四年制第一年在UGC而言,為額外的一年。這一年的課程會被設計成以基礎為主,UGC在撥出的資源僅為其他學年的75%。

5.在《報告》中,指出在全球化的趨勢下要制訂國際化策略,而且寫明院校與內地的聯繫並不計算在「國際化」內。

6.將來的三年內,不會再新增由UGC資助的副學位課程及教學研究的課程,與此同時,預留給副學位升學的銜接學位課程之數目則會逐步的由3974個增加至8000個,以配合需求。

分享至:

Leave a Reply

Your email address will not be published.