文︰阿邊個
 
死淨種
 
稍為認真注意邱禮濤的觀眾難免發現︰這幾年,像邱氏這樣的一個地道的港產片作者,原來已幾乎絕種。王晶捨創作而就製作,黃泰來遁跡江湖,吳宇森東征美國,杜琪峰韋家輝力求類型質感,主角雖然特立獨行但個個身光頸靚,葉偉信變了商業片執行者,下下大製作,劉偉強由古惑仔晉身無間道,上晒位,見證香港神話,麥兆輝只喜歡專業與緊湊,彭氏昆仲從不注重劇本,葉念琛胡鬧粗率……芸芸眾生,還有誰會製作快靚正,低成本高效率,關心小人物,怪力亂神,對白粗野而不浮淺,傳說中的正宗港產片?
 
原來真係得番邱禮濤。
 
我也一直對邱有點偏見︰《的士判官》《伊波拉病毒》浪濤澎湃,可稱經典;《陰陽路》系列有板有眼,最宜kill time;《降頭》《三不管》難分正邪,滿足都市中亂鑽的迷信情緒。但是,社會片,邱會否尚欠一點分析的銳利?
 
《等候董建華發落》友儕之間評價太差,我多年來都唔夠膽睇。《性工作者十日談》有心無力,吳日言擔演的社工如何可以講得贏余安安的媽媽生?再講多十年都講唔贏啦——點解要為社工安排一個咁天真的形象?朱茵找不到真愛係咪太老生常談左D?鄧健泓做變態鴨仔懶深情勁難頂……不過,看完《我不賣身,我賣子宮》,所有對《性》的不滿一掃而空︰分析的推進也許需要以一而再的劣作為代價。邱氏由八七年執導《靚妹正傳》至今,大拿拿二十一年,而家至封佢做偶像,會否太後知後覺?冇得傾,後知後覺都係咁話!
 
人人都係雞?
 
《我》有三條主線。第一條是劉美君,角色叫黎鐘鐘,癲癲地,深水埔企街,左騰騰右騰騰。第二條是黃秋生的保險經紀,迷信金錢而喜歡壓抑倫理感受,唔怕你幾寒酸,只要你係人,你同時就係一張保單。正宗黃氏精神分裂香港形象。第三條是黃蓮花,死左老公拖住一個陀住兩個的新移民,中港婚姻交易中的「貨」,由2R的Race黃婉伶擔任。
 
黎鐘鐘見了老母,如了願,嫁了最常幫襯佢的阿伯。秋生遇上內地靚女醫生孟廣美,幾乎為了溝女而移民北上,打拚內地市場,但最後一秒還是覺得香港好。黃蓮花初到香港,人生路不熟,最後申請到公屋,又得到死鬼老公的人壽保金,生活總算有著落。
 
《我》比《性工作者十日談》看起來要大幅進步,不單單是星級演員陣容的關係(《性》中表現最好的其實是嫩口仔李逸朗,你話卡士幾弱)。我理解,第一個原因是邱氏比一年前更明白他要address的社會的質感,減低敘事的轉折,戲劇感變得含蓄,「人對人的壓逼是緩慢、日常而終身」的電影節奏由是確立。
 
第二點當然係論辯的視野!由夜場而企街,邱氏拉出的不單單是性工作者,還有南來媽媽和保險經紀︰大家都係賣,點解賣身就cheap D?三個主角隱隱確立,電影不斷向我們發問,究竟佢地有咩分別,邊個「慘」D,邊個「抵佢死」?如果大家都係為口奔馳,點解去到尾兩個同鄉——一個係做老母的黃蓮花,一個做北姑——都仲要互相嘲弄與奚落?
 
過程極之極之慢,你以為劉美君係可憐企街?佢為左自己棚牙係人都呃。你以為黃婉伶大聲夾冇準正八婆?佢嫁左個阿伯咁就一世。你覺得黃秋生係笨實好人定係市儈行街?佢自己都唔知。每個人都有她他牠的處境,每個人都有他她牠的缺點,每個人都有牠她他的逆轉與意志。以《伊波拉病毒》式的係人係鬼亦正亦邪為戲劇原則,論斷由性工作者而至整個城市被忽視、折磨、拉扯的所有人,邱禮濤今次真係睇到我嘩嘩聲。
 
至於演員,劉美君與秋生就唔駛多講,但黃婉伶真係遠超我的期望。八婆真係唔易做︰一個八婆點可以慢慢改變你對佢的睇法而又仍然keep番住八婆的氣質,黃小姐年紀輕輕,但功不可沒。
 
二十年,真功夫!
 
點都好,五年前,坪州之寶李健和以三十六歲的高齡第三次得到香港足球先生的榮譽,令人鼓舞。今次,相貌比和仔更和仔的邱禮濤做到第二十一年,第五十一次執導,不但信念上有堅持,繼續關心小人物,繼續拍出快靚正的草根文化,而且技術上有進步,視野上有提升,你話點算?
 
所以冇得傾,怒撐邱禮濤。睇唔到《我不賣身,我賣字宮》正場的朋友,記住買碟支持。

分享至:

Leave a Reply

Your email address will not be published.