文:飛

睇到呢本咁厚嘅迎新特刊,同學仔有咩感覺?原來大學唔係想像中咁好玩咁自由咖?定係覺得啲文又長又難明?但有無諗過,你唔只係得個睇字,其實自己都可以出一份刊物。

小報熱

九十年代初,小報係曾經中大興盛過一輪。

當時肥佬黎創立壹傳媒、有線電視開台,加上本地媒體對八九民運奮身報導,傳媒對大學生們影響霎時倍增。九二年開始,就有廿幾種同學自製嘅小報先後湧出。九五年打後,高潮漸退,不過依然有同學斷斷續續咁製作小報講出心聲。例如今年,就跑出左份模仿《黑紙》嘅《中紙》,入面.原創高登式改圖笑到你 gapgap 聲。

而我不知道,小報是……?

有名你叫,小報小報,即係唔係大報啦。唔會有太多嘅限制,例如格式、版面等等,最緊要果樣,係唔需要晌呢度嗰度申請,想出就出,唔洗好似建制內嘅傳媒(如《中大學生報》)咁,決定出咩稿題、用點樣嘅措辭時都要記住向廣大同學負責、或者擔心被外界傳媒寵幸。

由於以前電腦未普及,或者係有意為之,當時嘅小報多數係手繪圖畫文字嘅白紙影印本,對比起依家報刊成熟嘅排版同豐富色彩,嗰時嘅小報或見荒涼簡陋,不過,睇過你就明──真係好盞鬼!

小報講啲乜?

話明你想點出就點出,個個都有唔同嘅嘢想講/插,好難歸納一個主題出黎,不過,批判校園文化明顯係其中一個主要論調。

有人插 O camp:《小門報》(九三年九月一日)「法西斯主義者,他們也知道要效忠的對象,要為什麼而感到光榮,你們呢?只是無意識的叫喊,且還要盡加撕破喉嚨不可!不知所謂的集體主義盲從行動。」

有人插書院精神:《孬》(第四期九五年十月十六日)「Tips forNA beginners:係 CC 急屎都要返 NA 痾──正所謂肥水不留別人田。」

政治嘢,又有啫,好似《大晒時代》(創刊號九二年十二月)就以「本週金句:中英周時鬥大鼻 同學鋤書好少理」形容中英爭論與同學關係。

仲有啲主題都幾得意咖,例如講千人宴.有《「老」千人宴遊記(上)》(九五年十月廿九日):「UC 千人宴……有兩個啤酒女郎……好可惜,佢地好似比 D 大粒佬 mark 晒出鐘咁,淨係 serve D 院長呀、社監呀、保安組呀、校巴司機呀……我舉晒手,踢晒腳,佢地眼尾都唔望我一下,真係搞到小弟興合合,不知點算好」。當其時可以話係莊諧雜出,百家爭鳴。

不只是發聲

或者有同學仔會話,車,up 得就 up,咁同九龍皇帝有咩分別?有咩意義?

容許我嚴肅少少咁去答呢個問題。

曾經有人形容小報為「學運中一度突變的空間開發」,小報參與者盧思騁表示,小報係「反對學生組織自上而下的組織同學,要求學生組織變得公社式、參與式。當學運不止關心帝皇將相大的問題,身邊的、直接的議題就可以成為同學介入的起點。」好多同學有一個美麗嘅誤會:啲嘢都係學生會搞咖啦,關我地咩事啊。就將發聲嘅權利交俾學生組織,但係,真正嘅校園民主係需要所有人嘅參與,你就生活係學校入面,呢度嘅事你有權參與決策,表達自己意見,每個人訴求都唔同,點解要交俾人哋把口去講?所謂民主亦唔係好遙遠嘅事,往往就喺你身邊發生,你唔講,可能就唔會有人發覺問題,受影響嘅都係自己。

有人覺得九龍皇帝係亂嚟,有人覺得佢係一個時代嘅標記。同學仔,唔好睇小自己,你係中大歷史組成嘅一部份,你嘅聲音正正就係反映緊呢個時代嘅面貌,如果人人保持沉默,歷史將會一片空白──又或者,只有官方紀錄嘅歌舞昇平。

《中紙》,「揸緊宗旨唔係你想像咁易」

頭先提過今年出現嘅《中紙》,似乎係小報嘅延續。我都叫做曾經玩過下,就等我話說當年啦。

大家應該都有見過一份叫《黑紙》嘅刊物啦,《中紙》就係參考佢嘅概念,每期以一個關鍵字為主題。一張 A4 打橫對折,封面大幅圖封底賣廣告,內頁係左文字右改圖,搞掂。

組織方面,初頭係一班相熟嘅人自行出版,同時係 FB 發行網上版同宣傳,有人見到覺得有趣就去 join(我都係咁樣鐘過去),不過因為無咩共同理念,而且係自願參加,最後都係得返本身熟果班人同兩三個有心嘅人留低搞。

運作呢,頭果期係自己夾錢,之後兩期係 R 廣告 [ 註一 ],印就係書院學生會度印,黑白雙面埋單三毫子,加埋兩毫子一張紙,一份嘅成本係五毫。如果用普通 A4 紙仲可以再平啲。我.係書院週會派,仲會拍段演繹果期主題嘅片段喺週會度播。嘩,又黑紙又改圖又拍片,都咪話唔吸引。

理念嘛,《中紙》創刊號嘅關鍵字係「反」,係希望藉住呢份野俾大學生跳出框框反思人生意義。不過之後大家多數一埋牙就傾今期主題係乜,點樣表達,一份嘢開兩次會就出咖啦。都無點傾過總體理念。我覺得係一個組織入面,了解大家嘅期望好重要,因為咁樣先搵到個組織存在嘅意義。而且有一個共同嘅目標,比如係關心邊啲議題或者群體,大家做起事上黎都更有衝勁。

《中紙》出左三期之後就無咩聲氣嚕。原因有好多,資金不足啦組織性低啦無共同理念啦吧啦吧啦吧啦,不過~!自己出一份嘢真係好爽!未上學生報之前,睇住啲乜嘢大 X 線寫嘢咁篤眼篤鼻,學生報又講唔到我想講嘅嘢,真係成肚氣谷住谷住。玩左《中紙》先知,原來幾條友傾兩傾就出到一份刊物,而且聽到身邊唔少人都話幾好睇,都幾開心咖。

大學生,衝啊~~!!

「我們不單要在百萬大道爆音樂、播電影,我們更要把一顆大石投下校園,希望能為死寂翻起千堆雪。校園已容不下一張平靜的書桌。」(《小門報》九三年八月三十一日)

如果你係有一腔熱血,要為不平而鳴,但唔想入學生會/討厭被制度鉗爪,不妨為你憤慨嘅事出一份小報,話俾身邊嘅人知件事有幾差──潦隻龜寫幾隻字,印千幾份派街坊都係舊零水,有幾難?!當然,唔好睇少自己,如果做得過癮,不妨將志同道合者組織起黎,話唔定仲可以細水長流成為有規模嘅報刊。

又或者你覺得大學咁大,咁多事你理得邊樣啊。但你喺度總會遇到勞氣嘅事掛?點解住就我住,宿規就人哋定?點解唔可以帶男/女朋友返去訓?點解校巴條龍成日都咁長?點解某某 can 又貴又難食都可以做咁多年?──點解你仲要忍?(反正,你唔講,就咁放低一疊俾人拎,有邊個知係你喎~)

[ 註一 ]

要 R 廣告同時又唔影響理念,其實都幾難咖,好似你睇緊呢份中大學生報迎新特刊咁,喺 R 廣告果時都十萬個痛苦咖,個個莊員都認為信用卡係極邪惡嘅資本主義產物/支撐者,但果筆錢對我哋營運又有必要喎(下省數萬字討論)。最後都無奈接受,雖然安慰啲嘅講法係,我哋用呢筆錢去做有意義嘅事。如果同學仔真係好需要資金長期運作,都可以申請註冊成為學生會屬下團體委員會嘅,不過你要預左面對一啲麻煩,比如係要向會員負責、同代表會交待等等繁瑣嘢。

分享至:

Leave a Reply

Your email address will not be published.